Press "Enter" to skip to content

نقشه راه فناوری انجمن حمل و نقل هوایی بین المللی (IATA)

حمید عبدلی ۰

مسئولیت زیست محیطی, در کنار ایمنی و امنیت از اولویت های بالای خطوط هوایی است. در این راستا دستیابی به انتشار صفر کربن در مسیر آینده مطلوب است.

این چالش تنها به تولید کنندگان بر نمی گردد بلکه تمام بخش های صنعت به نوبه خود در دستیابی به این دیدگاه بایستی نقش خود را ایفا کنند. برای این منظور یاتا (IATA) تولید کنندگان، دانشمندان، دولت, آژانس ها، ارائه دهندگان زیرساخت ها و همچنین خطوط هوایی را گرد هم آورده تا دستیابی به این مسیر را رهبری کند.

طبق نظر شورای بین المللی آب و هوا, هوانوردی مسئول ۲٪ از CO2 انتشار یافته در جهان به دست بشر می باشد و این مقدار تا سال ۲۰۵۰ به ۳٪ افزایش می یابد. یاتا  برای کاهش انتشار بخش هوانوردی, یک استراتژی چهار ستون را به تصویب صنعت، دولت ها و تنظیم کننده ها رسانده است. این چهار ستون فناوری، عملیات، زیرساخت و ابزارهای اقتصادی مثبت می باشد. از این چهار مورد, فناوری تا به حال بهترین چشم انداز برای کاهش انتشار را رقم زده است.

هوانوردی دارای رکوردی برجسته در نوآوری تکنولوژی است. در طول چهل سال گذشته بهره وری سوخت ۷۰ درصد افزایش یافته است. این نقشه راه
فناوری های آینده را که اثرات زیست محیطی را کاهش خواهد داد ارزیابی می کند. به طور خاص به بررسی موارد ممکن برای پیشرفت در سازه هواپیما، موتورها، مدیریت ترافیک هوایی و سوخت های جایگزین می پردازد. این سند یک اساس عالی برای کمک به صنعت جهت دستیابی به رشد خنثی کربن در مسیر آینده برای دستیابی به انتشار صفر فراهم می کند.
نقشه راه همچنین نشان دهنده افزایش سطح همکاری صنعت در مورد مسائل زیست محیطی است و همه یک هدف مشترک دارند. متخصصان
سازه هواپیما، موتور و سازندگان سیستم ها، تامین کنندگان سوخت و موسسات تحقیقاتی همگی به هم پیوسته اند تا این گزارش را ایجاد کنند.
این سند اولین ارزیابی عملی را از اینکه چگونه صنعت می تواند مسولیت زیست محیطی خود را تحقق بخشد و به کاهش و در نهایت از بین بردن
انتشار گازهای گلخانه ای دست یابد ارائه می دهد. چالش بعدی برای صنعت است که با همکاری با یکدیگر برای تبدیل این سند به اقدامات و پروژه های واقعی بپردازد.

IATA_Technology_Roadmap

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *