منحنی اشتیاق فناوری که از دو مفهوم اشتیاق به فناوری و ارزش نوآوری تشکیل شده است دارای ۵ نقطه کلیدی و ۴ مرحله از نقطه ظهور یک فناوری تا رسیدن به ثبات است.
در مرحله اول پس از ظهور و معرفی فناوری و بکارگیری آن در محصولات, با شیب زیادی فناوری مورد استقبال مردم قرار می گیرد. اما پس از شکست فناوری در برخی محصولات و عدم برآورده شدن انتظارات, با شیب زیادی افت صورت می پذیرد. سپس صاحبان فناوری با سنجش بیشتر و کسب تجربیات به برطرف نمودن نقایص پرداخته و توسعه و بکارگیری آن را تسهیل مینمایند و در این مرحله با شیب ملایمی افزایش بکارگیری فناوری دیده می شود تا نهایتا به شیب تقریبا ثابتی در مرحله جایگاه واقعی فناوری برسد.
در مقاله زیر علاوه بر توضیح این منحنی, مطالعه موردی آن برای فناوری پرینت سه بعدی ارائه شده است.